I fagene historie, engelsk og tysk har
1z i skoleåret 2004-2005 arbejdet med det overordnede emne H.C.Andersen og hans samtid. Målsætningen
har været:
- en beskrivelse af
H.C.Andersens København samt en overordnet redegørelse
for periodens samfundsmæssige og politiske forhold.
- H.C.Andersens rejser
og kontakter i Tyskland og England herunder arbejde med dele af hans
første levnedsbeskrivelse på tysk og dens engelske
oversættelse.
- Oversættelsesproblemer
i forbindelse med udvalgte eventyr af H.C.Andersen
Projektopgaverne
skulle udformes på en sådan måde, at PDAerne og
digitalkamera indgik som et naturligt redskab i feltarbejdet.
- Vi har
bl.a. arbejdet med løbende rapportering og kommunikation mellem
grupperne på
feltarbejde
og vejledere, og udsending af opgaver og besvarelse, medens grupperne
bevæger
sig rundt i byen.
- Udarbejdelse af hjemmesider på dansk med
illustrationer, egne billeder osv.og hvor de to fremmedsprog er
repræsenteret med et kort resume af elevernes iagttagelser.
- En web-baseret kommunikationsopgave med
henblik på at vække interesse for H.C.Andersen og formidle
oplysninger om ham og København på en interessant
måde, således at såvel danskere som udlændinge
kan blive inspireret til at læse H.C.Andersen eller besøge
de steder, han færdedes.
Feltarbejde:
grupperne var -
efter eget valg - på museumsbesøg blandt en række
foreslåede museer:
Københavns
Bymuseum Nationalmuseet
Postmuseet
Teknisk
Museum
Thorvaldsens
Museum Bakkehuset
Statens
Museum for Kunst Hirschsprungs Samling Dansk Skolemuseum
Alle
grupper fik til feltarbejdet stillet en PDA til rådighed. Den
skulle bruges til
kommunikation, opgaveløsning og registrering på stedet.
PDA’en giver bl.a.
mulighed for: trådløs forbindelse til internettet,
overføring af billeder fra
mobiltelefon til PDA, interaktiv opgaveløsning og notatskrivning.
Logbog
Grupperne
skulle hver projektdag skrive logbog. Dette
foregik i de dertil indrettede gruppemapper i projektrummet i Fronter.
Logbogskrivning gik på
skift mellem gruppens medlemmer. Den skulle indeholde flg.:
·
tilstedeværelse
·
hvilke problemer blev indkredset, og hvordan
tænkes de løst?
·
hvilke beslutninger blev taget?
·
hvilke tekster o.l. er læst eller
skal læses?
·
lektier og opgaver til næste modul
·
spørgsmål til lærerne
Logbøgerne
skulle være skrevet senest klokken 20.00 samme
dag. De blev derefter læst af lærerne, og der svares kort,
hvis lærer og elever
ikke ser hinanden dagen efter. |