Projekttitellogo
 Information om projektet


   

                                         Se billeder fra arbejdet med projektet
I fagene historie, engelsk og tysk har 1z  i skoleåret 2004-2005 arbejdet med det overordnede emne H.C.Andersen og hans samtid. Målsætningen har været:
  • en beskrivelse af H.C.Andersens København samt en overordnet redegørelse for periodens samfundsmæssige og politiske forhold.
  • H.C.Andersens rejser og kontakter i Tyskland og England herunder arbejde med dele af hans første levnedsbeskrivelse på tysk og dens engelske oversættelse.
  • Oversættelsesproblemer i forbindelse med udvalgte eventyr af H.C.Andersen

Projektopgaverne skulle udformes på en sådan måde, at PDAerne og digitalkamera indgik som et naturligt redskab i feltarbejdet.

  • Vi har bl.a. arbejdet med løbende rapportering og kommunikation mellem grupperne på feltarbejde og vejledere, og udsending af opgaver og besvarelse, medens grupperne bevæger sig rundt i byen.
  • Udarbejdelse af hjemmesider på dansk med illustrationer, egne billeder osv.og hvor de to fremmedsprog er repræsenteret med et kort resume af elevernes iagttagelser.
  •  En web-baseret kommunikationsopgave med henblik på at vække interesse for H.C.Andersen og formidle oplysninger om ham og København på en interessant måde, således at såvel danskere som udlændinge kan blive inspireret til at læse H.C.Andersen eller besøge de steder, han færdedes. 
Feltarbejde:

grupperne var - efter eget valg - på museumsbesøg blandt en række foreslåede museer:

Københavns Bymuseum   Nationalmuseet     Postmuseet        Teknisk Museum    Thorvaldsens Museum     Bakkehuset      Statens Museum for Kunst     Hirschsprungs Samling Dansk Skolemuseum

Alle grupper fik til feltarbejdet stillet en PDA til rådighed. Den skulle bruges til kommunikation, opgaveløsning og registrering på stedet. PDA’en giver bl.a. mulighed for: trådløs forbindelse til internettet, overføring af billeder fra mobiltelefon til PDA, interaktiv opgaveløsning og notatskrivning.


Logbog

Grupperne skulle hver projektdag skrive logbog. Dette foregik i de dertil indrettede gruppemapper i projektrummet i Fronter.

 Logbogskrivning gik på skift mellem gruppens medlemmer. Den skulle indeholde flg.:

·        tilstedeværelse

·        hvilke problemer blev indkredset, og hvordan tænkes de løst?

·        hvilke beslutninger blev taget?

·        hvilke tekster o.l. er læst eller skal læses?

·        lektier og opgaver til næste modul

·        spørgsmål til lærerne

Logbøgerne skulle være skrevet senest klokken 20.00 samme dag. De blev derefter læst af lærerne, og der svares kort, hvis lærer og elever ikke ser hinanden dagen efter.