Tøj |
Igennem 1800-tallet ser vi mange forskellige moder. Typisk taler man om moden fra Paris, Wien, Berlin og London. Stormetropolerne påvirker således hele det europæiske kontinent i gennem tøj, mad og manér. I slutningen af 1700-tallet stod hele det franske kejserrige i brænd. Landet var ramt af borgerkrig. Hoffet blev væltet og ligeledes uddør det franske hofs mode. Først senere hører man igen fra rokokoen i form af nyrokoko. Landet brugte dagligdagens midler, som f.eks. tøj som symboler. Moden i Frankrig blev således et symbol på ligestilling, frihed og broderskab og man påklæder sig i de lavere samfundslags tøj.
Danmark er således ikke ramt af én mode, men bliver påvirket af hele Europa, især Frankrig, England og Wien. Fra Tyskland bliver moden transporteret gennem hele det bakkede Danmark. I Danmark lige som i mange andre lande var borgerskabet vokset i takt med industrialiseringen og flere og flere bønder flyttede ind til byerne. |
Borgerskabet! Hos herrerne ser vi en typisk model uanset, hvilken mode man tager til sig. Kort beskrevet er billedet præget af det diskrete, kontrollerede og civiliserede. For mændene betyder det lange bukser, overfrakke, vest og skjorte. Alt holdt i afdæmpede farver som grå, sort og mørke brun. Dog ses også sandfarvet. Som prikken over i’et og som kalotten på issen, bliver det den høje cylinderformede hat der pryder alskens hankøn. Denne praktiske hovedbeklædning kan på nem vis klappes sammen, og kaldes heraf: klaphatten. Det er svært mellem borgerskabet at se forskel på høj og lav. Den egentlige forskel kan dog ses ved fester. Typisk møder alle op i det pingvin-agtige kjole og hvidt. Håret er ikke alt for langt, men kan dog gå ned til skuldrene. Hvor mandens tøj blev kedeligere og mere farveløst
og mindre udfordrende, var der hos kvinderne en meget større variation.
Kvinder der går i kjole var ofte prydet med mønstre og farver
og spændene hatte og udfordrende hår. Mest set var krinolinen.
Dette var en dragt med et form for stativ under kjolen for at det hele
skulle virke større. Krinolinen og forbrug gik hånd i hånd
og oftest var det helt absurd, hvor meget stof og metal der blev brugt
på disse dragter. Det fortælles således om at der i
Sachsen var en fabrikant af krinolinestel der leverede 9.597.600 stel,
hvor til hver krinoline skulle bruges cirka 56 m ståltråd.
Tidens store livsfare var besynderlig nok korsettet. Det var moden dengang
at have meget smalle taljer, og hertil var korsettet en fremragende løsning.
Men som sagt var den også livsfarlig. Tit når kvinder besvimede
var det af åndenød, som skyldtes det indsnørede korset.
Ligeså i 1859 blev en kvinde dræbt af at have presset 3 af
sine ribben ind gennem sin lever, med hjælp af korsettet. Til festlige
tider blev denne kjole oftest brugt. I daglig brug var krinolinen ikke
altid i brug. Man havde også almindelig kjoler der var mindre, men
et must var altid korsettet. |