Vores ideoplæg til projektet Canada Profile byggede på
følgende overvejelser:
Vi
ville gerne lave et tværfagligt projekt i fagene engelsk, tysk,
geografi og historie med et fremtidsperspektiv knyttet til de nye
muligheder efter gymnasiereformen: Nørre G lærerne Merete
Biørn, Rolf Tönshoff, Pia Nørgaard Jensen og Hans
Christian Simonsen ville gerne afprøve mulighederne for fjernundervisning,
forflyttet undervisning, researcharbejde ”on location”
med en videreudvikling af de arbejdsformer og undervisningselementer,
som klassen og lærerne har afprøvet i 1g-projektet: H.C.
Andersen og hans samtid – se: http://www.ci.kk.dk/skoler/ng/teachers/MB/HCA/indexAndersen.html
a)
Canada-projektets emner skulle indeholde følgende:
i
engelsk:
- en sammenligning af forholdene i dag i forhold til synspunkter,
der kommer til udtryk i lærebogen ”Canada Profile”
ved at lave research i landet.
i tysk:
- tyske emigranter, deres baggrund og deres liv i Canada.
i geografi:
- træindustrien og skovvækst i Britisk Columbia –
samt demografi.
i historie:
- en sammenligning mellem USA og Canadas set i historisk perspektiv.
På
rejsen deltog fra Nørre G. Merete Biørn (engelsk), Rolf
Tönshoff (tysk) og Jesper Laugesen fra Københavns Universitet.
Jesper Laugesen skulle observere gruppernes arbejde og deres brug
af IT i deres projektarbejde. Vi havde i alt med på rejsen 13
bærbare computere og 9 pda’ere. Det lykkedes os via Fatport
at få trådløs opkobling på hotellet, så
eleverne dagligt kunne sende dagens arbejde og oploade dagbogen –
se: http://www.ci.kk.dk/skoler/ng/teachers/MB/Canada/index.htm
b) Under det to ugers ophold i Vancouver fortsætter dele af
den daglige undervisning, bl.a. ved hjemsendelse pr email af matematik-
og historieopgaver. Endvidere skulle elever på samfundsfags-
og biologivalghold indhente forskellige oplysninger, som svar på
opgaver stillet af faglæreren. Til dette arbejde var der hver
dag afsat tid til lektielæsning og researcharbejde.
c) Undervisning ved de medfølgende lærere i de relevante
fag, henholdsvis støtte og vejledning i researcharbejdet.
De danske elever blev orienteret og undervist af canadiske lærere
og studerende:
om Vancouver og canadiske leveforhold ved Stina og Stefan Morrissette
om trævækst og regnskov ved Capilano ved Tony
om indianerkultur ved Erik Schou Hammerum
om fiskeindustri og skibsbygning i Steveston ved Jamie
om canadisk træindustri ved seniorforsker Steen Magnussen
Vores elever mødte det canadiske undervisningssystem på
flere niveauer:
besøg på T.Homma Elementary School i Richmond, hvor de
underviste to 7. klasser på engelsk om danske forhold –
se: Denmark Presentation
besøg på Handsworth Secondary School i North Vancouver,
hvor vores elever var sammen i grupper med internationale studerende.
besøg på University of British Columbia, hvor de mødte
lærer ved det pædagogiske institut Frank Baumann og hans
studerende.
Målet
med en sådan forflyttet undervisning var dels
•
At skabe muligheder for at eleverne taler engelsk i en længere
periode,
• At give eleverne en grundlæggende viden om – og
forståelse for – et multikulturelt samfund,
• At sikre, at eleverne modtager fjernundervisning i fag, hvor
det er muligt, således at de under studieopholdet holder sig
á jour med deres studieplaner og at de fortsat kan aflevere
rapporter og opgaver via mail til faglæreren derhjemme. For
at sikre dette satte vi mindst en times lektielæsning af hver
dag.
• At få erfaringer med IT i forbindelse med fjernundervisning.
Der vil senere fremkomme en rapport om elevernes arbejde med IT på
denne studierejse ved Jesper Laugesen (KUA), som også deltog
i forbindelse med det første projekt.
Se rapporten om H.C.Andersen-projektet: http://www.humanist.ku.dk/humweb/1/publikationer/hal.pdf
Merete Biørn og Rolf Tönshoff