Tankerne bag projektarbejdet

 

 





Vores ideoplæg til projektet Canada Profile byggede på følgende overvejelser:

Vi ville gerne lave et tværfagligt projekt i fagene engelsk, tysk, geografi og historie med et fremtidsperspektiv knyttet til de nye muligheder efter gymnasiereformen: Nørre G lærerne Merete Biørn, Rolf Tönshoff, Pia Nørgaard Jensen og Hans Christian Simonsen ville gerne afprøve mulighederne for fjernundervisning, forflyttet undervisning, researcharbejde ”on location” med en videreudvikling af de arbejdsformer og undervisningselementer, som klassen og lærerne har afprøvet i 1g-projektet: H.C. Andersen og hans samtid – se: http://www.ci.kk.dk/skoler/ng/teachers/MB/HCA/indexAndersen.html

a) Canada-projektets emner skulle indeholde følgende:

i engelsk:
- en sammenligning af forholdene i dag i forhold til synspunkter, der kommer til udtryk i lærebogen ”Canada Profile” ved at lave research i landet.
i tysk:
- tyske emigranter, deres baggrund og deres liv i Canada.
i geografi:
- træindustrien og skovvækst i Britisk Columbia – samt demografi.
i historie:
- en sammenligning mellem USA og Canadas set i historisk perspektiv.

På rejsen deltog fra Nørre G. Merete Biørn (engelsk), Rolf Tönshoff (tysk) og Jesper Laugesen fra Københavns Universitet. Jesper Laugesen skulle observere gruppernes arbejde og deres brug af IT i deres projektarbejde. Vi havde i alt med på rejsen 13 bærbare computere og 9 pda’ere. Det lykkedes os via Fatport at få trådløs opkobling på hotellet, så eleverne dagligt kunne sende dagens arbejde og oploade dagbogen – se: http://www.ci.kk.dk/skoler/ng/teachers/MB/Canada/index.htm

b) Under det to ugers ophold i Vancouver fortsætter dele af den daglige undervisning, bl.a. ved hjemsendelse pr email af matematik- og historieopgaver. Endvidere skulle elever på samfundsfags- og biologivalghold indhente forskellige oplysninger, som svar på opgaver stillet af faglæreren. Til dette arbejde var der hver dag afsat tid til lektielæsning og researcharbejde.
c) Undervisning ved de medfølgende lærere i de relevante fag, henholdsvis støtte og vejledning i researcharbejdet.
De danske elever blev orienteret og undervist af canadiske lærere og studerende:

om Vancouver og canadiske leveforhold ved Stina og Stefan Morrissette
om trævækst og regnskov ved Capilano ved Tony
om indianerkultur ved Erik Schou Hammerum
om fiskeindustri og skibsbygning i Steveston ved Jamie
om canadisk træindustri ved seniorforsker Steen Magnussen
Vores elever mødte det canadiske undervisningssystem på flere niveauer:
besøg på T.Homma Elementary School i Richmond, hvor de underviste to 7. klasser på engelsk om danske forhold – se: Denmark Presentation
besøg på Handsworth Secondary School i North Vancouver, hvor vores elever var sammen i grupper med internationale studerende.
besøg på University of British Columbia, hvor de mødte lærer ved det pædagogiske institut Frank Baumann og hans studerende.

Målet med en sådan forflyttet undervisning var dels

• At skabe muligheder for at eleverne taler engelsk i en længere periode,
• At give eleverne en grundlæggende viden om – og forståelse for – et multikulturelt samfund,
• At sikre, at eleverne modtager fjernundervisning i fag, hvor det er muligt, således at de under studieopholdet holder sig á jour med deres studieplaner og at de fortsat kan aflevere rapporter og opgaver via mail til faglæreren derhjemme. For at sikre dette satte vi mindst en times lektielæsning af hver dag.
• At få erfaringer med IT i forbindelse med fjernundervisning.


Der vil senere fremkomme en rapport om elevernes arbejde med IT på denne studierejse ved Jesper Laugesen (KUA), som også deltog i forbindelse med det første projekt.
Se rapporten om H.C.Andersen-projektet: http://www.humanist.ku.dk/humweb/1/publikationer/hal.pdf


Merete Biørn og Rolf Tönshoff